5 porad jak wykorzystać forum internetowe

Jeśli masz jakiś problem lub chcesz się dowiedzieć czegoś na temat danego produktu lub usługi, gdzie najczęściej szukasz pomocy? W Internecie!

5 porad jak wykorzystać forum internetowe

Jeśli masz jakiś problem lub chcesz się dowiedzieć czegoś na temat danego produktu lub usługi, gdzie najczęściej szukasz pomocy? W Internecie! Badania pokazują, że aż 70% Polaków ufa znalezionym w sieci opiniom internautów, dlatego też, fora internetowe są doskonałą formą promocji marki lub konkretnej usługi czy produktu. 

 

Marketing na forach internetowych – z czym to się je?

Nazywany bywa różnie. Marketing szeptany, buzz marketing, amplifying internetowy – to tylko kilka nazw, z którymi możemy się spotkać na co dzień. Nieważne jednak, jak to nazwiemy, ważne jest natomiast, co tak naprawdę to znaczy. Są to działania, które podejmują firmy w celu wywołania u swoich klientów pozytywnych rekomendacji odnośnie marki, produktu lub usługi. W Internecie oznacza on anonimowe bądź jawne wypowiadanie się na forach dyskusyjnych oraz serwisach społecznościowych w odpowiednich tematach, z poleceniem zlecającej firmy, jej produktu, bądź usługi.

Promocję na forach internetowych można porównać do plotki, która często bywa bardzo skuteczna. Jeśli na wszelakich forach tematycznych pojawia się informacja o produkcie lub usłudze, coraz więcej osób zaczyna o tym dyskutować, automatycznie dana marka jest bardziej rozpoznawalna. Wszystko, o czym do tej pory wspomniałam, wydaje się być bardzo proste do zrobienia… Wystarczy wejść na jakiekolwiek forum internetowe i napisać coś pozytywnego na temat danej marki lub produktu czy usługi. Czy jednak tak jest w praktyce?

„Aby prowadzić profesjonalne działania na forach internetowych potrzeba dużo czasu, wiedzy i doświadczenia. Najpierw należy zrobić dokładną analizę rynku, a następnie zacząć wdrążać swoją strategię – pomysł w jaki będziemy daną markę reprezentować. Następnie, każdego dnia cierpliwie wyszukiwać miejsca, gdzie moglibyśmy się wypowiadać.” – mówi Magdalena Lewacka.„Najgorsze są oferty dotyczące wklejania linków na forach w cenie 100 zł, które możemy znaleźć w Internecie. Przez nie przedsiębiorcom wydaję się, że tego typu działania są bardzo proste i łatwe. Zazwyczaj jednak, tego typu ogłoszeniodawcy są bardzo nieprofesjonalni – zamiast marketingu oferują typowy SPAM, którego konsekwencje są bardzo dotkliwe i zazwyczaj rujnują wizerunek marki, a później niestety ciężko jest go odbudować – dodaje ekspert.

O czym trzeba pamiętać rozpoczynając swoją przygodę na forach internetowych? Oto kilka złotych zasad.

 

1. Ujawnij się!

Bardzo duże znaczenie ma to, czy dana marka wypowiada się na danych forach jako oficjalny profil czy może woli pozostawać anonimowa. O wiele lepiej przez forumowiczów odbierane są oficjalne wypowiedzi. Dzięki temu wiedzą z kim dyskutują i z pewnością nie zarzucą nam „szeptanki” bądź SPAMU. Dodatkowo doceniają, że firma wychodzi im na przeciw i odpowiada na problem w miejscach, w których by się tego nie spodziewali.

 

2. Nie szeptaj!

Fora internetowe to bardzo specyficzne środowiska. Ludzie, którzy tam raz wejdą, lubią wracać. Dlatego też, trzeba uważać na „szeptankę”. Nie warto tworzyć kilku profili i wypowiadać się na temat danej marki lub usługi. Takie sytuacje zostają od razu rozpoznane przez innych forumowiczów, a często także przez administratorów czy moderatorów, którzy kontrolując forum sprawdzają adresy IP. Jeśli w jednym wątku adres IP powtórzy się, powiedzmy 15 razy, od razu widać, że nie jest to zwykły zbieg okoliczności. Wypowiedzi te zostaną one od razu usunięte i skomentowane w negatywny sposób. Nie warto!

 

3. Wypowiadaj się regularnie

To nie takie proste – zalogować się i od razu napisać coś pozytywnego na temat marki. Naprawdę widać wysyp jednorazowych użytkowników, którzy ni stąd ni zowąd zachwycają się daną firmą lub konkretnym produktem. Takie wpisy są od razu zauważalne i bardzo rażą doświadczonych użytkowników forów. Są wręcz piętnowane i finalnie przynoszą więcej szkody niż pożytku, a na pewno wpływają na złą opinię stałych użytkowników, którzy mają największy wpływ na kierunek marketingu szeptanego. Lubianym firmom lub użytkownikom wybacza się małe reklamy. Ale bezpośredni marketing na pewno zostanie skrytykowany i na długo zapamiętany.

 

4. Bądź ekspertem

Postaraj się być ekspertem w temacie, na który chcesz się wypowiadać na forach internetowych. Zapoznaj się dokładnie z daną dziedziną, postaraj się być specjalistą, który potrafi pomóc rozwiązać każdy problem, który mają forumowicze. Szybko to docenią i z pewnością chętniej skorzystają z Twojej usługi bądź kupią Twój produkt czy polecą go znajomym, a przecież o to właśnie w tym wszystkim chodzi.

 

5. Monitoruj

Pamiętaj, aby monitorować wszystkie zamieszczone wypowiedzi. Internet jest ciągle żywy, dlatego w każdej chwili dyskusja może być kontynuowana. Pojawiasz się na forum po to, aby pomagać, doradzać, dlatego musisz być czujny – w każdej chwili ktoś może poprosić Cię o wyjaśnienie, doprecyzowanie wypowiedzi lub po prostu będzie chciał Cię o coś zapytać. Codzienny przegląd znanych wątków na pewno nie pójdzie na marne.

O swoich doświadczeniach w związku z tego typu promocją marki w mediach społecznościowych opowiada Social Media Specialist Magdalena Nowak: „Wypowiedzi na forach to tak naprawdę jedna z trudniejszych czynności, które wykonujemy na co dzień. Trzeba znaleźć odpowiedni wątek i podjąć dyskusje z innymi, starać się im pomagać, zachęcać itp., odpowiadać na pytania – być obecnym w społeczności cały czas. Jest to trudne. Zwłaszcza, że forumowicze często są specjalistami w danej dziedzinie, więc nie zadowolą się najprostszą odpowiedzią.”

Co wtedy należy zrobić? Wypowiedzi na forach najlepiej traktować jak rozmowę z przyjaciółką bądź najlepszym kumplem – szczerze doradzać, polecać, plotkować, ale przede wszystkim słuchać drugiej strony. To jest tak naprawdę klucz do sukcesu. Gdy będziemy pojawiać się tam, gdzie nas szczególnie potrzebują, nasza obecność z pewnością zostanie doceniona

Comments are closed.